jako verdivurdering

JAKO ønsket verdivurdering som forhandlingsgrunnlag

Daglig leder og hovedaksjonær i JAKO, Tom Pedersen, har ingen planer om å selge bedriften. Men det er lov å være nysgjerrig på hva livsverket egentlig er verdt. Svaret overrasket ham. 

JAKO AS er den eldste og største totalleverandøren av maskiner og utstyr til en mangfoldig vaskeribransje. Bedriften, med historikk tilbake til 1845, selger vaskemaskiner, tørketromler, tørkeskap og ruller med tilbehør. 

Kundegruppene er alt fra små boligvaskerier til store industrivaskerier, til lands og til vanns: sykehus, hoteller, store næringslivsaktører og offshore-installasjoner. JAKO tar seg av prosjektering og installasjon, og er også involvert i service, vedlikehold og oppgradering av anleggene. 

– Mor og far drev hovedsakelig med storkjøkkensystemer, forteller Pedersen. I tillegg hadde de et lite agentur på vaskemaskiner som side-produkt, fordi storkjøkkenbrukere av og til trenger industrielle maskiner til småvask. 

– Da jeg tok over i 2001, faset jeg ut storkjøkken og satset kun på vaskeri. Siden den gang har vi blitt veldig gode på det.

Carsten Stryhn imponerte JAKO med sin innsikt om verdivurdering

Pedersen har så langt ikke hatt konkrete planer om å selge seg ut av JAKO. Fem ansatte har fått kjøpe seg inn – 20% til sammen – men det har blitt med det. En ny generasjon forberedes sågar på å føre den tradisjonsrike bedriften videre, da eldste datter for tiden fullfører en master på BI med planer om å gå inn i selskapet på sikt. 

Et par oppkjøpstilbud har kommet i løpet av de siste 10 årene, men ikke noen Pedersen har funnet interessante. Tanken om å få utført en verdivurdering av selskapet, dukket opp på et sertifiseringskurs for styremedlemmer. Nærmere bestemt etter å ha overvært et foredrag om regnskapsanalyse av Key Accounts Carsten Stryhn. Les mer om den historien her: Foredragsholder fikk tilbud om styreplass i JAKO 

“Jøss, den mannen vet hva han snakker om”

Tom Pedersen og Rune Nilsen, daglig leder og salgssjef i JAKO.

Det er mange gode grunner til å foreta en verdivurdering av et selskap. For at et styre skal kunne forvalte verdiene og potensialet som ligger i en bedrift på best mulig måte, er det nødvendig å vite hva den faktiske verdien av bedriften er. 

En korrekt verdivurdering er helt avgjørende ved f.eks. fusjoner, kapitalutvidelser, kjøp og salg, beregning av aksjeverdi, eierskifter, og strategi- og rettsprosesser. Pedersen utelukker ikke salg av JAKO, og tenkte derfor at det var best å være forberedt. Dessuten var han, som nevnt, nysgjerrig. 

Les mer: ​​Verdivurdering – Nøkkelen til god styrearbeid

Utelukker salg av JAKO om et seriøst tilbud kommer på bordet

– En gang i fremtiden vil jeg nok vurdere å selge. Derfor var jeg nysgjerrig på hvordan JAKO kunne prissettes og hvordan en verdivurdering kunne gjennomføres. Etter det imponerende foredraget med Carsten var det naturlig for oss å spørre om han kunne tenke seg å se på vårt potensial. 

Han gjorde en veldig grundig jobb for oss. Ikke bare ble jeg gledelig overrasket over tallene han presenterte, men følte meg også trygg på at de var kommet fram på en riktig og veldokumentert måte. 

Dette er kun en sondering av muligheter, for å være forberedt hvis jeg plutselig skulle bli kontaktet av en seriøs aktør. JAKO leverer gode resultater hvert år, og høster gode inntekter. Slik sett er vi en god bedrift å investere i, da avkastningen vil bli god. 

Det er med andre ord bare å ta kontakt med JAKO hvis du lurer på hva du må ut med for en tradisjonsrik vaskemaskinbedrift med 25 ansatte, meget god likviditet og lønnsomhet og soliditet. Og hvis du lurer på hva din egen bedrift er verdt, kan du kontakte oss i Key Account for å finne ut mer om verdivurdering, levering av styreinformasjon for vekst og andre regnskapstjenester.